Khamis, 29 Julai 2010

mmg itu sudah tugas pendidik ...

Guru : M..! Ikut Cikgu eja .... A E I O U ... (Guru mengeja sebiji-sebiji murid mengikut)
Murid : A E I O U.
Guru : Bagus M..! Cuba kamu eja (sambil huruf itu satu-persatu ditunjuk oleh guru menggunakan pen merahnya).
Murid : A ... em ... em ... Y ... (Suara M terhenti di huruf 'E')
Guru : Bukan 'Y' ... M..! 'E' ... Sebut betul2 M ... 'E'.
Murid : E ... Cikgu ...
Guru : Bagus ...

Sekali lagi Guru menujuk huruf vokal tersebut satu-persatu sambil di ulang sebutannya dan si 'M' mengikutinya.

Guru : A...A...A... E...E...E... I...I...I... O...O...O U...U...U.
Murid : A E I O U.
Guru : Bagus M...! Kamu mmg hebat. (dengan penuh harapan M dapat menguasainya)

Guru menujuk huruf-huruf tersebut dan si M membunyikannya.

Murid : A ... A ... A (guru menunjukkan huruf tersebut 3 kali berulang).
Guru : Bagus M...! sambil menggerakkan pennya ke huruf berikutnya. Ini huruf apa M? (Guru menjatuhkan hujung pen merahnya di huruf 'E').
Murid : Em... Em... Y... Y ... Y ...

Guru : Terus menggerakan pennya ke huruf 'I' ...
Murid : Y ... Y ... Y ...

Pada huruf 'O' guru itu menunjukkan senyuman tidak terhingga apabila M mampu mengingatinya dan membunyikan huruf tersebut dengan ...

Murid : O..O..O..
Guru : Alhamdulillah ... Semoga M mampu membaca pada suatu hari nanti walaupun kini dia berada pada Tahun 4 dan tidak mengerti apa itu Islam seperti juga Ayahnya..


"Janganlah kebencian kamu terhadap suatu kaum menghalang kamu dari berlaku adil. Berlaku adillah kerana ia lebih hampir kepada takwa"
Al-Maidah, 8.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan